spelen ontwikkelen modder zelfvertrouwen leiderschap plezier geluk

 

 

“Niets stimuleert de hersenen meer dan spelen” Stuart Brown

 

Vieze schoenen

Ik kreeg net het volgende bericht van onze fantastische gastouder Karen: “ehmmmm de kids hebben buiten gespeeld” en bijgevoegde foto 😉
Nu zal je denken spelen in de modder met goede schoenen…Nou fijn…de leuke schoenen vies, hoe krijg ik ze schoon….. Wij zijn als ouders juist heel blij dat onze kinderen mogen ontdekken, spelen etc. Spelen is stress verlagend, het is een uitlaatklep voor negatieve emoties en je wordt er creatiever van. Toch doen volwassenen het eigenlijk alleen als er iets te winnen valt. Best zonde.

Laat dit nu ook een vaak voorkomend thema zijn bij klanten van mij. Mogen spelen, in welke context dan ook! Ik combineer SPELEN dan ook vaak met FLOW. Spelen is mijns inziens een mindset. Iets een keer anders doen dan dat je altijd doet. Dat hoeft niet tikkertje of knikkeren te zijn. Met spelen ervaar je juist ook vaak FLOW. Onderzoeker Csikszentmihalyi omschrijft in zijn FLOW-theorie dat FLOW de staat is waarin je volledig opgaat in de ‘stroom’ van de activiteit. Je ervaart een staat van geluk en voldoening. Het voelt alsof alles vanzelf gaat. Die staat, die hij flow noemt, omschrijft goed wat we voelen als we spelen.

FLOW en spelen

De belangrijkste kenmerken van flow lijken zelfs sprekend op die van spelen:

  • je wordt uitgedaagd,
  • je hebt het gevoel dat je alles onder controle hebt, en
  • je aandacht is zo gericht op de activiteit dat je je niet meer bewust bent van jezelf of van de tijd.

De flow-theorie maakt duidelijk waarom spelen zo leuk is en waarom het ons zo kan motiveren. En nog belangrijker: uit onderzoek van Csikszentmihalyi blijkt dat we meer zelfvertrouwen en eigenwaarde voelen wanneer we in flow zijn.

Waarom spelen we? Als kind speelden we vaak uren achter elkaar. Zo ontdekten we de wereld om ons heen. We leerden hoe ons lichaam werkt, wat goed voelt en wat niet. We oefenden en experimenteerden met ons gedrag en met voorwerpen: als ik een glas omdraai, dan loopt het water eruit. En als ik een blokje van mijn broertje afpak, dan wordt hij boos. Al spelende ontwikkelden we ons en leerden we hoe onze omgeving in elkaar zit. Toch was dat niet het doel. Ontwikkelingspsychologe Elly Singer:

‘Een kind speelt vooral omdat het leuk is. Het is lekker om je lichaam te gebruiken en te rennen, om je helemaal uit te leven. Dat is het mooie van de natuur: die laat ons de juiste dingen doen, door te zorgen dat we ze leuk vinden.’

Paarden en spelen

De paarden van 2B Unique kunnen er ook wat van; spelen, ravotten, plagen. Waarom? Bioloog Fagen (aan de Universiteit Alaska) zegt dat ook de hogere diersoorten spelen. Ze leren spelenderwijs hoe ze zich moeten gedragen in groepen, hoe ze moeten jagen, domineren en zich voortplanten. En: ze blijven spelen als ze volwassen zijn. Volgens Fagen houdt dat de dieren flexibel in hun gedrag. Zo kunnen ze zich sneller aanpassen aan een nieuwe omgeving en beter inspelen op uitdagingen en veranderingen. Net als bij dieren heeft spelen ook bij mensen na de kindertijd nog functies: het vermindert stress, maakt negatieve emoties hanteerbaar, heeft een positief effect op intieme relaties en laat ons effectiever leren.

LET’S PLAY!!!

 

#spelen #flow #persoonlijkeontwikkeling #leiderschap #2BUnique #zelfvertrouwen
www.2b-unique.nl