319084303 Leiderschap en zelfcompassie - 2B Unique

Leiderschap en zelfcompassie
Met regelmaat horen we dat compassie en succesvol leiderschap lastig in te bedden is voor ambitieuze professionals. Waar denk jij aan bij succesvolle leiders? Ambitieus, luisterend, hard, zakelijk, resultaatgericht, sturend en veel ballen in de lucht houdend. Een succesvolle leider heeft ook de moed om vanuit verbinding (met zichzelf en de ander) leiding te geven en te nemen.  

Veel leiders staan momenteel onder druk of voor pittige beslissingen. Echter wordt er wel compassievol leiderschap verwacht. En dan spreken we nog niet over zelfcompassie. Oef, wat is dat en hoe doen we dat? 

Vandaag sprak ik een van onze klanten, een ambitieuze man met een jong gezin, projectleider bij een grote profit organisatie welke midden in een reorganisatie zit. Ook tijdens dit gesprek ging het over compassie. Voorheen zou hij in stresssituaties en/of onder forse druk in de harde, resultaatgerichte leider modus schieten en volledig aan zichzelf (emoties, rust en ontspanning) voorbijgaan. Echter heeft hij geleerd om vanuit compassie leiding te geven, en dat ook onder druk en stress. Dit betekent ook dat hij geen onmogelijke eisen aan zichzelf stelt en het vermogen heeft ontwikkeld om daarbij stil te staan. 

Wat gebeurt er bij jou als je onder druk komt te staan?
Manfred Kets-de Vries, Hoogleraar leiderschapsontwikkeling ziet compassie als tweerichtingsverkeer. ‘Empathie, liefde en bezorgdheid tonen voor mensen die in moeilijkheden verkeren is de ene richting. Zelfcompassie, of het vermogen om begrip, acceptatie en liefde naar binnen te keren, is de andere richting. Door geen onmogelijke eisen aan jezelf te stellen, kun je aardig voor jezelf zijn, vooral bij tegenslagen. 

Compassie voor jezelf hebben, brengt een veel rijkere innerlijke dialoog op gang over je mogelijkheden en beperkingen. Dit kan je leiden naar activiteiten die meer in overeenstemming zijn met je persoonlijkheid, overtuigingen en waarden. Deze congruentie zal je helpen jezelf beter te begrijpen. Zelfcompassie is daarom een geweldig vehikel voor persoonlijke ontwikkeling.’ 

 

Zelfcompassie is de sleutel tot een tevreden leven
Compassie voor jezelf is net zo belangrijk als compassie voor een ander.  Het is van groot belang voor je persoonlijke ontwikkeling, omdat je oprecht aan je eigen welzijn denkt. Door zelfcompassie kan je beter relativeren wat er daadwerkelijk gebeurd en wat jouw aandeel is in een situatie. Compassie is ook nodig bij oneerlijke situaties of wanneer iemand in jouw omgeving gekwetst word.  

Het tegenovergestelde van compassie is negatief praten over jezelf. Voor veel van mijn klanten is dit een blinde vlek, en dus een valkuil. Dit negatieve zelfbeeld ontstaat vaak door te grote en onrealistische verwachtingen. Je baalt van jezelf als je niet voldoet aan deze verwachtingen en hebt het gevoel dat je niet aan je normen en idealen voldoet. Dit kan zorgen voor onrust en een minder voldaan gevoel.  

Je vermijd deze valkuil door je eisen bij te stellen en door blij te zijn met wat je wel gedaan en bereikt  hebt. De drempel om aardig te zijn voor jezelf wordt zo een stuk kleiner en omgaan met tegenslagen makkelijker.  

We geven je graag een aantal tips welke je kunnen helpen om wat liever voor jezelf te zijn: 

  • Het hier en nu. Je bent aanwezig in het hier en nu, voor jezelf en je mensen. Gebruik hiervoor de kracht van een pauze. Start elke meeting met 1 minuut awareness, 1 minuut om in te checken en jezelf en mensen de kans te geven om aan te komen en zich klaar te maken om in het hier en nu te zijn. 
  • Groeipijn. Kom uit je comfortzone. Groeien én tegelijkertijd in je comfortzone blijven zitten is niet mogelijk is. Wees niet bang om in een moeilijke situatie te stappen of fouten te maken. Zie het als een kans om bij te leren. Ga minstens één moedige confrontatie aan per dag of per week.

     

  • Fouten maken mag. Ga om met jezelf zoals je met je dierbare omgaat wanneer zij een fout maken. Wees vooral niet te streng voor jezelf. Iedereen maakt fouten, dus jij ook! Zorg dat je van deze fouten leert en zie het als een kans om te groeien.   
  • Dankbaar. Sta dagelijks een moment stil bij de goede dingen in je werk en privé leven. Schrijf aan het eind van je dag 1 of meerdere dingen op waar je dankbaar voor bent.
  • Je hoeft het niet alleen te doen. Ga opzoek naar een coach die je helpt om krachtiger, energieker en met meer zelfvertrouwen te leven en werken. 

Vrijblijvend sparren? Mail of bel ons gerust via contact@2b-unique.nl of 06-24420158.  

×