De zomervakanties zijn aangebroken. Het ideale moment om de batterij op te laden! Helaas hoor ik steeds vaker dat het moeilijker lukt om die batterij op te laden.
Het is een hele opdracht om je werk en dagelijkse rompslomp los te laten. Er lopen nog zoveel projecten, wie vangt het op bij jouw afwezigheid en thuis liggen er al “te” lang klusjes op je te wachten. Het voelt verre van ontspannen.

Hoe zit het met jouw vakantieplannen? Voor vele mensen geeft vakantie ook een vorm van spanning en stress. Een van mijn klanten benoemde dat hij tijdens zijn vakanties of vrije dagen vaak ziek wordt. Opladen is er niet bij voor hem. Eerst de ziekte het lijf uitdrijven en tegen de tijd dat je alweer aan de slag moet, ben je nog niet toegekomen aan het opladen.
Wat zegt dat eigenlijk? Herken je dat?

10 tips om echt te ontspannen

Ben je de eerste dagen van je vakantie vaak uitgeput of zelfs ziek? Ben jij na je vakantie in no-time je vakantiegevoel kwijt? Lees dan onderstaande tips van onderzoekster Jessica de Bloom, schrijfster van het boek ‘De kunst van het vakantievieren’. Gebruik ze zowel voor, tijdens en na je vakantie om het beste uit je vrije dagen te halen.

Voor de vakantie

1. Vergroot de voorpret
Geniet bewust van het feit dat je binnenkort op vakantie gaat; de voorpret is een niet te onderschatten onderdeel van goed vakantie vieren. Het maakt niet uit wat je doet, maar vakantievoorbereidingen helpen om je bewust te maken van je aankomende – welverdiende – vakantie. Dus plan maar in: een middag shoppen om inkopen voor de vakantie te doen, je reis uitstippelen, lezen over de vakantiebestemming of een film kijken die zich afspeelt in het land waar je straks naartoe reist.

2. Op werk: zet je out-of-office 2 dagen eerder aan en manage verwachtingen
Voor je vakantie ben je meestal druk met het afronden van taken. Het is daarom verstandig om je out-of-office een of twee dagen eerder aan te zetten. Veel van je collega’s gaan waarschijnlijk ook op vakantie, dus grote kans dat je bedolven wordt door verzoeken. Dat voorkom je door je out-of-office eerder te activeren, zodat je ongestoord je werk kunt afronden.

3. Sport na afloop van je laatste werkdag
Heb je hard gewerkt voor je vakantie? Dan barst je lichaam van energie (en stresshormonen), anders zou je niet kunnen functioneren. Als je plotseling stopt met werken, kan je lichaam deze energie niet kwijt. Dit kan als gevolg hebben dat je je de eerste dagen na die stressvolle periode ziek voelt. Dit kun je voorkomen door op je laatste werkdag te sporten. Dan raakt je lichaam de overtollige energie kwijt en worden stresshormonen sneller afgebouwd.

Tijdens de vakantie

4. Mail checken: niet doen!
Zet in je out-of-office de contactgegevens van een collega die gebeld kan worden wanneer er haast is, en vraag een collega om je mailbox te scannen en de urgente mails te beantwoorden. Zodat jij dat toch niet stiekem op vakantie gaat doen. Als er echt nood aan de man is, kunnen ze je bellen. Dat maakt de drempel een stuk hoger. In de praktijk zullen je collega’s je ook pas bellen als de nood écht hoog is.

5. Besteed je geld aan ervaringen in plaats van dingen
Uit onderzoek blijkt dat herinneringen je gelukkiger maken dan aankopen. Ga dus niet dagen shoppen, maar investeer in bijzondere ervaringen. Zoals een interessante excursie, hiking, een boottocht of een kookcursus. En een picknick of gezellige avond bij een kampvuur zijn topervaringen bij uitstek, en nog gratis ook. De herinneringen zijn thuis nog net zo leuk als op vakantie.

6. Zorg voor een heerlijke laatste vakantiedag
De meest positieve en negatieve momenten, én de laatste dag. Dat herinneren we ons vooral van een vakantie. Je kunt niet zo veel invloed uitoefenen op de positieve en negatieve momenten. Maar je kunt wel zorgen voor een laatste leuke dag. Pak van tevoren je koffer in en ruim de boel in. En ga de laatste dag wat leuks doen; een bijzondere activiteit en een afscheidsetentje.

7. Gebruik een andere shampoo dan thuis
Geuren kunnen een hele reeks herinneringen en bijbehorende gevoelens levendig oproepen. In de hersenen is geur betrokken bij de verwerking van emoties en het vormen van lange termijn herinneringen. Daardoor wordt een geur snel gekoppeld aan een gevoel en in je geheugen opgeslagen. Gebruik daarom op vakantie een andere shampoo dan thuis. Dan kun je na aankomst soms je vakantieshampoo pakken om weer even dat vakantiegevoel te ervaren.

Na de vakantie

8. Begin op woensdag weer met werken
Na je vakantie heb je misschien zin om er weer met volle kracht tegenaan te gaan. En doordat er werk op je heeft liggen wachten, zal je het ook wel druk krijgen. Maar dat is zonde! Want dan raak je je vakantiegevoel supersnel weer kwijt. Probeer de eerste dagen niet over te werken. En met een korte werkweek is het snel weekend, zodat je het relaxte gevoel wat langer vast kan houden.

9. Zo voorkom je een overvolle mailbox na je vakantie
Wat over de out-of-office werd gezegd vóór je vakantie, geldt ook voor na je terugkomst: stel je out-of-office een dag langer in. Anders staat je eerste werkdag volgepland met vergaderingen, terwijl je je hele mailbox nog door moet. En vermeld ook dat je alleen de mails checkt van de laatste drie dagen voor het einde van je vakantie. Onaardig misschien, maar vrijwel alles is toch al opgelost als je terug bent, dus is het zonde om alle mails te lezen. Die eerste werkdag gebruik je natuurlijk ook vooral om bij te kletsen met collega’s over je vakantie.

10. Doorbreek de dagelijkse sleur
Mensen worden gelukkig van vakantie omdat het hen uit de dagelijkse routine haalt. Op vakantie doe je nieuwe indrukken op, ben je meer buiten en slaap je langer. Dat kun je thuis ook doen! Haal boodschappen bij een andere supermarkt, maak een wandeling in je lunchpauze, ga in het weekend tot laat uit eten of begin aan een nieuwe hobby.

Ik wens je een heerlijke, ontspannen vakantie en zomerperiode toe.

Hartelijke groet,

Kim Doornenbal